
�

�
�
�
�

“The three newspapers’
coverage of the executions

carried out in Gaza”�
�
�
�

�������
�
�

� �� �	 �
�
�


 � �
�

�
�
In cooperation with Ford Foundation



�

On April 15, 2010, the interior ministry of the deposed government in Gaza carried out the first
executions issued by the higher military court in the Strip against two people charged with
collaboration with the Israeli occupation. Another execution was carried out on the 18th of May
against three men convicted of murder.

The executions, which took place without ratification by Palestinian President Mahmoud Abbas,
generated varying reactions from Palestinian factions, especially Fateh and also from human
rights organizations working in Gaza.

These two incidents received varying coverage in the three newspapers. The editorial lines were
clear for each newspaper towards internal events linked in one way or the other to the internal
political split and the ramifications of this split on the local media.

In its coverage of the first execution, Al Ayyam gave it the lead headline (three lines) in its April
16, 2010 edition, appearing as the following:

Despite the lack of a presidential ratification and opposition from rights organizations
“The deposed government” executes two people on charges of collaboration
with the occupation and being accomplices in the murder of citizens

In the subtle, included in the main headline, the newspaper highlighted a key issue related to
carrying out the death sentence, which is that the president did not ratify the decision – this
makes it illegal and illegitimate. It also linked this to the opposition from rights organizations
against the executions, which means it is also illegitimate and in violation of international law
from the viewpoint of these institutions.

In terms of the terminology used, we found that Al Ayyam chose the phrase “The deposed
[government] executes two people” in its lead headline without pointing to the fact that the
execution was carried out according to a decision issued by the higher military court. The text
itself pointed to written press statements distributed by the president of the deposed military
Justice Colonel Ahmad Atallah. The reader of the headline as it appeared in Al Ayyam gets a
first impression that the execution was implemented without a trial and without a decision from a
higher military court specialized in such serious issues. It seems here that the internal Palestinian
division has still left an impact on the local media and the way it handles events in on either side
of the homeland. This then reflects on the editorial policies of these media outlets and the
messages it wants to convey to its readership or to local public opinion. The previous headline
could be replaced with an alternative one that reads something like this:

The president didn’t ratify it and rights organizations opposed it…



�

The interior ministry of the deposed government carries out the execution of two people
charged with collaboration with the occupation.

In addition to the lead headline in Al Ayyam about these two people’s executions, the newspaper
also printed a five-column picture of citizens participating in March in Nablus in solidarity with
prisoners in Israeli prisons. This was confusing between the main headline and then the picture
of the prisoners’ families because the newspaper gave precedence to the execution of two people
charged with collaboration over popular marches calling for the release of prisoners.



�

Front page as it appeared in the newspaper:



�

Front page after re-editing



�

However, in its May 19, 2010 edition Al Ayyam stood apart from Al Quds and Al Hayat Al
Jadida in its coverage of the second executions of three citizens convicted of murder in that it
published a three-column report on the left-hand side of its front page by its Gaza correspondent
where the headline corresponded with the text. In its sub-headline, just like it had done in the
coverage of the first executions, it also highlighted that the president had not ratified the
decision. It even went further this time by linking the opposition of rights groups to the
executions with the lack of presidential ratification only:

Rights groups oppose the lack of a presidential ratification
The deposed government carries out executions by firing squad against three criminal
prisoners

The newspaper also chose to highlight the method of execution, which was “the firing squad”
without indicating to the charges against those who were executed, sufficing with a description
of them as “criminal prisoners.”

A simple comparison between the two headlines of the newspapers concerning the first and
second executions shows a discrepancy from the newspapers’ editors in dealing with events like
this in particular. We saw how in the first incident, the editor used the phrase “executed” while
indicating to the conviction of collaboration with the occupation and participation in the murder
of citizens. In the second incident, it used the phrase “carries out the execution sentence”
without pointing to the charges they were convicted for. The newspaper sufficed to say that they
were “three criminal prisoners.”

Hence, we found that it would have been more appropriate if the newspaper used an alternative
title such as this:

The President did not ratify it…
The deposed government carries out the execution of three people convicted of murder

In covering the second executions and following up on the reactions to it, the newspaper
expanded on its coverage, especially in terms of the rights organizations. The newspaper’s
correspondent kept to the organization’s statements verbatim in terms of phrases used about the
executioners and in their portrayal of the positions of other parties related to the case such as the
interior ministry of the deposed government and the statements from deputy PLC speaker
Ahmad Bahar, who defended the legitimacy of carrying out the executions. He also defended the
legality of the judicial procedures and the legal standards that were followed at every stage. He
detailed these procedures starting from the men’s arrests, through the trials and verdict up until
the executions, according to the reportage in Al Ayyam.

However, what is noticeable this time is that Al Ayyam did not include any reactions from
Palestinian factions or forces, not even from the president or government about the carrying out
of the executions. This begs the question of whether there were such reactions and why the
newspaper did not use them. And if such reactions were not published, why didn’t the
newspaper’s correspondents follow up on this and try to get these reactions on their own.



�

Front page as it appeared in the edition:



	

Front page after re-editing






Al Hayat Al Jadida on the other hand, chose completely different headlines from Al Ayyam in its
coverage of the first executions. This is apparent in the headline of its report on the left-hand side
of its front page over three columns, which also clearly reflected the impact of the internal
divisions, appearing as follows:

Fateh considers executions as extrajudicial
Hamas executes citizens and rights organizations
Denounce and consider it a violation of the Basic Law

In the abovementioned headline, the newspaper first and foremost cared to highlight Fateh’s
position on the execution, which it described as extrajudicial. Hence, it gave exclusivity to
Fateh’s position over the other positions including reactions from rights organizations.

Furthermore, the headline points to Hamas as the party that carried out the executions while the
party that carried out the verdict was the deposed government’s interior ministry in Gaza and not
Hamas as a movement or party, even if they rule the government there. Hence, the issue, as it
appears from the headlines, looks as if it is about “Fateh and Hamas” and not and issue of
public opinion and human rights. Just like Al Ayyam, Al Hayat Al Jadida also used the term
“executed” and did not point to the fact that what happened was the carrying out of a verdict
issued by the higher military court in Gaza. Hence, another headline would have been preferable
with phrases that better express the reality and which do not underplay the positions of other
parties including Fateh and human right organizations. It should also include the part about the
President not ratifying the decision, which we put in the alternative headline and which also
appeared in Al Ayyam, such as:

The President didn’t ratify it...rights organizations condemned it
Carrying out executions against two Gazans convicted of collaboration with the occupation
and with causing the death of two citizens

In its April 16, 2010 edition, we find within the text of the article that Al Hayat Al Jadida’s
report refers again to the Hamas movement – and not the deposed government’s interior ministry
– as the party that carried out the sentencing. The newspaper began its article by saying, “The
Hamas movement said yesterday that it carried out the executions by firing squad against
two Palestinians convicted by a military court in Gaza last year of collaborating with
Israel.” In reality, Hamas did not issue any statement in this regard, announcing the executions.
This was done by security sources from the deposed government in the Gaza Strip. In spite of
this, Al Hayat Al Jadida printed in another spot: “the Hamas interior ministry – that is, the
Hamas movement – said the execution was carried out by firing squad.”

Anyone examining the wording of the report will find that the newspaper twisted some of the
words from statements about the party carrying out the executions. The newspaper began the



��

report with what happened with Hamas and then offered another misleading phrase when it said
the interior ministry of Hamas and not of the deposed government.

What is noticeable is the way the newspaper opened its coverage of this event by highlighting
that Hamas is the party that carried out the execution. It made sure to confirm this through
highlighting the reactions from rights organizations that condemned the executions, by changing
the wording of these organization’s statements. They quoted the organizations saying that,
“Hamas violated the law by carrying out the executions without the approval of President
Mahmoud Abbas.” Hence, we find that Al Hayat Al Jadida drops any mention of the deposed
government and of the executive bodies in control of the Gaza Strip including the military courts,
which the newspaper describes as being Hamas-affiliated.

Here, we are including text from the report issued by the Palestinian Independent Commission
[for civilian rights] that points to the executions by the deposed government’s interior ministry
without mentioning Hamas:

“The Interior Ministry of the deposed government carried out two executions over the period
covered in the report in the following manner:
- On 15/4/2010 the interior ministry of the deposed government carried out the execution of
citizen (N.S.F), 33 years old, from Azbat Abed Rabbo in the northern Gaza district by way of
firing squad. According to PICCR information, the higher military court in Gaza City issued a
death sentence by firing squad on 22/2/2009 against the convicted man with a charge of treason
and accessory to murder.

- On 15/4/2010 the interior ministry of the deposed government carried out the
execution of citizen (M.A.S), 37 years old, from Rafah city, by way of firing
squad. According to information obtained by PICCR, the higher military court in
Gaza City issued a death sentence on 4/11/2009 against the aforementioned by
way of hanging after being convicted of collaboration, dealing with enemy parties
and accessory to murder”. Follow the link for further information:

http://www.palpeople.org/atemplate.php?id=2700&x=10��

Another noticeable point is that at the start of the report, the newspaper did not indicate to the
charges the men were convicted of and for which they were executed. These charges were only
mentioned in the last paragraph of the report based on the written statement distributed by the
chief military justice in the deposed government.



��

Front page as it appeared in the newspaper



��

Front page after re-editing



��

In its coverage of the second execution in its May 19 edition, Al Hayat Al Jadida ran the story at
the bottom of its front page. It merged between the execution and the demolition of tens of
citizens’ homes in Rafah by the interior ministry of the deposed government. However, it
focused on the executions and gave it priority over the demolitions with a clear indication to
Hamas as the party that carried out the executions and not the deposed government like it did in
its coverage of the first executions. It also cast suspicion over the charges put on the convicted
men through pointing to the murder charges against three men between two small parentheses.
Meanwhile, it addressed the demolitions carried out in the Gaza Strip under the rule of the
deposed government through only focusing on the negative reactions to the demolitions and not
to the demolitions themselves, as understood by the title:

Hamas executes three in Gaza convicted of murder
Displeasure in Rafah over the demolition of dozens of homes

Here, there must be a reevaluation of the report’s title:

The deposed government carries out the execution of three Gazans convicted of murder

It must be noted that the newspaper should have awarded the subject of the demolitions an
independent article altogether.

In its coverage of the executions and home demolitions on its front page, Al Hayat Al Jadida
depended on foreign press reports from AFP and Reuters. The report on the executions opened
with a quote from AFP that said, “The deposed government of the Hamas movement which
rules the Gaza Strip, executed three citizens it claims were “convicted of murder.”

The aforementioned paragraph points to the “executions” carried out by the Hamas government
and not to “the carrying out of an execution verdict” issued by the military court in Gaza and
carried out by the interior ministry of the deposed government. In any case, the newspaper
should use editorial tools that give accurate descriptions and phrases of the party responsible for
the incident.

In its May 19, 2010 edition, we find that the newspaper allocated a larger space for covering the
second executions against the three convicted of murder on the top right corner of Page 10. It
also published a report over five columns from its Gaza correspondent and from WAFA, the
official Palestinian news agency with the following title:

Rights organizations denounce the [executions] and consider them a form of torture
“Hamas” carries out executions against three citizens
Despite the absence of the President’s ratification

The title first speaks about Hamas as the implementer of the executions and does not address the
deposed government as the responsible party for their implementations whatsoever. At the same
time, it indicates to those against whom the executions were carried out as “citizens” without
clarifying that they were “convicted” of murder.



��

Changing and editing this title requires alternative wording, such as:

Rights organizations denounce
“The deposed government” carries out the execution of three men convicted of murder

In terms of how the newspaper dealt with the reactions from rights and human rights
organizations, we find that it points to Hamas as the party that carried out the executions and not
the deposed government, especially in regards to the statements from the Palestinian Center for
Human Rights and the Palestinian Council for Human Rights Organizations and the Independent
Commission for Human Rights “diwan al mathalem”. For example the following is from the
Independent Commission for Human Rights’ statement on 18/5/2010 about the executions,
which did not point to Hamas as the executing party but to the deposed government.

“On the execution of three citizens from Gaza”
18/5/2010
7/2010

Statement

The Independent Commission for Human Rights, Diwan Al Mathalem, denounces the deposed
government’s execution of citizens Amer Jundiyeh, Matar Shubaki and Rami Juha.

According to information obtained by the Commission, at dawn on Tuesday 18/5/2010 the
interior ministry of the deposed government in Gaza carried out death sentences against citizens:
Amer Saber Hassan Jundiya, (41) from Gaza City, issued against him on 10/3/2010 by the
special military court in Gaza a sentence of death by firing squad for a conviction of murder;
citizen Matar Harb Matar Shubaki (35) from Gaza City, who on 20/3/1996 was sentenced to
death by the court of first instance in Gaza for accomplice to murder and Rami Seed Mohammed
Juha (29) from Gaza City who was sentenced to death on 14/4/2004 by the court of first instance
in Gaza on charges of kidnapping, rape and murder.

The Independent Commission for Human Rights, Diwan Al Mathalem views the recurrence of
the death sentence with the utmost gravity, the latest being the execution of two citizens by the
deposed government on 15/4/2010. Hence, the Commission stresses the following:

1. Rejection of the death penalty, which constitutes a violation of the right to life as an inherent
right to all human beings as guaranteed by law.
2. The execution sentences are a violation to the standards of a just trial given that some of the
sentences were issued according to articles of the PLO revolutionary penal law of 1979, which
the Commission considers as unconstitutional and whose articles conflict with relevant
international standards. It is a law that is not part of the Palestinian Authority’s system of laws
issued by the Legislative Council.
3. It is against the manner in which the executions took place in that they are in contravention of
the penal code law No. 3 of 2001, which requires ratification from the President for executions
before they are carried out.



��

As the Independent Commission for Human Rights renews its call to cancel this harsh
punishment and replace it with another punishment that achieves the principle of criminal
justice; it also calls for adherence to relevant legal texts and the provision of conditions for a just
trial for the convicted in addition to not carrying out executions without the ratification of the
President in accordance with the law.



��

Front page as it appeared in the newspaper



��

Front page after re-editing



�	

Page 10 as it appeared in the newspaper



�


Page 10 after re-editing



��

Meanwhile, Al Quds newspaper was more balanced and objective in its coverage of the first
executions in that it ran a story the subject in its April 16 edition on the left-hand side of the
second page over three columns. It chose a different title than Al Ayyam and Al Hayat Al Jadida
while still highlighting Fateh’s position and the rights organizations on the carrying out of the
executions:

Fateh and rights organizations consider the procedure a transgression of the President’s
authorities.

The deposed government carries out the death sentence
against two people charged with collaborating with Israel

Here we find that Al Quds used terms different from those used in Al Hayat Al Jadida, especially
in terms of the party that carried out the executions, that is, the deposed government and not
Hamas, which was the term used in Al Hayat Al Jadida. Furthermore, it used the term “carried
out the execution sentence” and not the term “executed”, while those who the sentence was
carried out against were two people “charged” and convicted. This is the correct terminology
reflecting the reality of what happened whether by the party that carried out the verdict, which is
the deposed government’s interior ministry or the party that naturally carried out the action.

However, Al Quds, just like Al Ayyam and Al Hayat Al Jadida specifically highlighted Fateh’s
position on the executions, followed by the positions of rights organizations. However, it did not
indicate to the reactions of Palestinian factions or other national forces towards the executions. It
seems here that the internal Palestinian divisions still play a role between the two major factions,
Fateh and Hamas. For this reason, the newspaper could have forfeited its subtitle and sufficed
with the main headline, indicating that what happened was an overstepping of the President's
authorities.

Rights organizations consider it an overstepping of the President’s authorities
The deposed government carries out the executions
against two people convicted of collaborating with Israel



��

Page 2 as it appeared in the newspaper



��

Page 2 after re-editing



��

Al Quds did the same thing in its coverage of the second executions in its May 19, 2010 edition
whereby the lead story talked about the execution without pointing to the party that carried it out
or the charges against the men made by the deposed government since it is the party that carried
out the executions and not "Hamas".

The deposed government carries out executions in Gaza for the second time in a month

However, the article, taken from AFP, pointed to the deposed government, given its affiliation
with Hamas: "The deposed government of Hamas, which rules the Gaza Strip, executed…"

However, there was a clear difference between the Gaza correspondent piece in Al Quds in its
April 16, 2010 edition, which was more accurate in giving the facts and in explaining the party
carrying out the execution, and between its report published in the May 19, 2010 edition, taken
from foreign press agencies and which was mostly based on certain standards that differ from the
standards adopted by the newspaper. This is despite the fact that the editor at Al Quds had to
reedit the newspiece in a way that would coincide with the standards of his newpsaper in terms
of text and phrases.



��

Page 3 as it appeared in the edition:

�



��

Conclusions:

First: The continued internal division was clear in the coverage of the three newspapers of events
linked in one way or another to this split, whether in terms of the executions or the demolitions
that took place during the monitoring.

Second: There was a clear discrepancy between the three newspapers in covering these two
incidents including a disrepancy in terms and descriptions used by each paper of the events and
the relevant parties in addition to the sources of information each paper relied on. For example,
Al Hayat Al Jadida adopted a clear policy in this regard. It maintianed descriptions and political
jargon that reflected the reality of the division and its impact on the media through focusing on
Fateh and Hamas as if they were the only relevant parties in the two incidents.

As for Al Ayyam, it did not stick to one clear editorial line towards the two incidents. It dealt
with the first incident differently than it dealt with the second, which was clear from the
newspaper headlines – they showed confusion because of the internal split and its impact on the
local media.

At the same time, the split did not leave a strong impact on the editorial line of Al Quds, which
was exclusive in its own headlines and terms, something that set it apart from both Al Ayyam
and Al Hayat Al Jadida. However, the internal division was clear from the newspieces obtained
by the newspaper whether from their own correspondents or from foreign press agencies.


